Monday, September 16, 2019

The Lost Thing

THE  LOST  THING Shaun  Tan Teacher’s  Notes By  Nancy  Mortimer               Contents †¢ †¢ †¢ †¢ †¢ Introduction   Language  and  Literacy   Visual  Literacy   Design  and  Layout   Discussion  Points The  Lost  Thing  Ã¢â‚¬â€œÃ‚  Shaun  Tan   Teacher’s  Guide  2009  Ã‚  Ã‚  Ã‚  Page  1  of  8   www. hachettechildrens. com. au INTRODUCTION The  Lost  Thing  is  the  first  picture  book  that  Shaun  Tan  has  both  written  and  illustrated,  and  the   result  is  a  wonderful,  warm,  humorous  story  that  will  be  read  and  enjoyed  by  a  wide  range  of   ages. There  is  so  much  to  pore  over  and  ponder  in  this  book  that  it  will  be  a  welcome  addition  to   the  resources  that  teachers  have  to  draw  on.The  story  is  a n  age? old  and  familiar  Ã¢â‚¬Å"lost  dog  story†Ã‚  told  by  the  boy  and  addressed  to  the  reader. It  is  a  matter? of? fact  anecdote,  full  of  interest  and  compassion,  but  the  accompanying   illustrations  make  The  Lost  Thing  extremely  challenging. The  juxtaposition  of  text  and  drawings   make  a  book  that  is  both  thought? provoking  and  filled  with  food  for  thought. The  Lost  Thing  can  be  used  in  the  classroom  from  middle  primary  right  through  to  upper   secondary  and  a  great  deal  can  be  gained  by  those  who  read  it. The  Lost  Thing  Ã¢â‚¬â€œÃ‚  Shaun  Tan   Teacher’s  Guide  2009  Ã‚  Ã‚  Ã‚  Page  2  of  8   www. achettechildrens. com. au LANGUAGE  AND  LITERACY The  language  the  story  is  written  in  is  simple  and  ostensibly  straight  forward,  however   Shaun  Tan  is  constantly  challenging  the  reader  with  his  unexpected  use  of  words  and   concepts  Ã¢â‚¬â€œÃ‚  look  at  the  meaning  of  the  word  weird  for  instance  and  the  summary  of  Ã¢â‚¬Ëœthe   thing’:  Ã¢â‚¬Å"It  was  quite  friendly  though,  once  I  started  talking  to  it†Ã‚  when  depicted  on  the  page   is  a  huge,  indefinable,  outlandish  creature. The  narrator  tells  the  story  in  a  familiar  Ã¢â‚¬Å"What  I  did  in  the  holidays†Ã‚  mode. Question:  What  is  the  effect  of  this  simple  language  and  minimal  text?Question:  What  was  a  real  dilemma  for  the  narrator? (Page  16)  Ã‚      Satire   Satire  in  literature  holds  the  mirror  up  for  us   to  look  at  our  society,  our  foibles  and   ourselves. Look  at  the  place  of  satire  in  The  Lost  Thing. Metaphor  Ã‚   Look  at  The  Lost  Thing  as  being  a  metaphor  and  thus  having  different  meanings  from  what   appears  on  the  surface. Discuss  this  with  the  class. Understatement  Ã‚   Look  at  the  place  understatement  plays  in  The  Lost  Thing. Opening  Ã‚   Look  particularly  at  the  beginning  of  the  story  and  comment. The  Lost  Thing  Ã¢â‚¬â€œÃ‚  Shaun  Tan   Teacher’s  Guide  2009  Ã‚  Ã‚  Ã‚  Page  3  of  8   www. achettechildrens. com. au Ending  Ã‚   What  is  the  impact  at  the  end  of  the  story? What  do  you  think  has  happened  to  the  narrator? Characters  Ã‚   Do  a  character  study  of  the  narrator,  outlining   what  he  is  like  and  what  he  enjoys  doing. What  other  characters  are  in  the  story? What  part  do  they  play? Activity:  Look  at  the  lost  thing  itself,  and  make  a  list  of  words,  which  describe  it. Humour   What  makes  the  story  humorous? Where  does  the  humour  come  from? Discuss  with  the   class  different  sorts  of  humour  and  look  at  the  ingredients  that  comprise  hum

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